Brussel, 23 May 2019

Nationale EYDC Benelux Finale

Debateren over “Rethink, Reuse, Recycle” trekt jongeren uit de hele Benelux

75 studenten vanuit heel de Benelux hebben gedebatteerd over het onderwerp  “Rethink, Reuse, Recycle: hoe zou je een duurzame toekomst vormen met plastics en petrochemicaliën?” in Brussel op 17 mei. De Benelux Finale is de derde wedstrijd van het European Youth Debating Competition (EYDC, www.eydc.eu) georganiseerd door de European Petrochemical Association (EPCA) en PlasticsEurope. Studenten tussen de 16 en 19 jaar oud uit heel Europa, van verschillende herkomst, geslacht, leeftijd en cultuur, worden aangemoedigd om aan dit initiatief deel te nemen.

Vertegenwoordigers van de industrie (Chevron Phillips Chemical, Dow Industrial Solutions, Solvay, Total, ADPO), academia (University of Gent) en EPCA maakten deel uit van de jury die de best presterende studenten toekende. Na beraadslaging waren de zes winnaars: Lorena Ferrarini (1e plaats), 17 jaar, van de European School of Brussels IV, Latoya Michielsen (2ea plaats), 17 jaar van het Atheneum Schilde in Antwerpen, Djemaro Dalloesingh (3e plaats), 15 jaar van het Caland Lyceum in Amsterdam, Helena Berendijk (4e plaats), Inigo Grau (5e plaats), Ethan Abramczyk (6e plaats). De winnaars blonken uit in het vermogen om zich in het openbaar uit te drukken, terwijl ze goed geïnformeerde en overtuigende argumenten gebruikten. Jongeren werden ook beoordeeld op hun vermogen om tijdens het debat met andere studenten te communiceren.

Benny Mermans, Europe Africa Region General Manager, Chevron Phillips Chemical, Lid van het hoofdbestuur van PlasticsEurope en jurylid zei:

"De EYDC is een uitstekend platform dat studenten uit heel Europa de mogelijkheid biedt om in contact te komen met onze industrie. We moeten de stem van de toekomstige generatie horen, omdat ze een ongelofelijk waardevol perspectief aanbieden op de problemen waarmee we als industrie te maken hebben. Door hun gedachten in onze processen te integreren, kunnen we samen de maatschappelijke uitdagingen aangaan waarmee we worden geconfronteerd en een duurzame toekomst opbouwen voor toekomstige generaties."

Nick Bastiaansen, Senior Trader Aromatics & Styrene, Total Petrochemicals & Refining merkte op:

“Leuk om te zien hoe deze jonge studenten de moeite namen om zich te verdiepen in een onderwerp dat zo complex is als kunststoffen en petrochemicaliën. Velen van hen namen het debataspect zeer serieus en zowel PRO- als CON-sprekers kwamen vanmiddag met interessante argumenten.”

Als onderdeel van de volgende stappen van de competitie, wonnen de drie winnaars van de Benelux Finals een ticket naar Berlijn en de mogelijkheid om deel te nemen aan de Europese Finale op maandag 7 oktober tijdens de 53e EPCA Annual Meeting, de grootste bijeenkomst van de petrochemie industrie in Europa. Bij deze gelegenheid zullen de winnaars van de 7 Nationale Finales van het EYDC deelnemen aan de Europese Finale.

De volgende nationale competities zullen de komende maanden plaatsvinden in Polen (21 mei), Italië (30 mei), Engeland (17 juni) en in Frankrijk (27 september).  Samen met het EYDC streven EPCA en PlasticsEurope ernaar om wetenschap en technologie tastbaarder en toegankelijker te maken voor de jongeren en rechtstreeks verbonden met hun dagelijkse realiteit.

Naast het belang van STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematics), zullen de jongeren ook soft skills krijgen die hen zullen helpen om te communiceren in een snel veranderende en soms verdeeldheidwekkende omgeving.  Onderwijs en innovatieve oplossingen zijn de sleutel tot het bevorderen van een echte circulaire economie en het bouwen aan een duurzame toekomst voor de volgende generaties.

Verdere information over het EYDC is beschikbaar op www.eydc.eu, www.epca.eu, www.plasticseurope.org enTwitter: #youthdebate2019.

Media Contacten

PlasticsEurope Nederland

Josepha van Kollenburg

Communicatie Manager

Tel: +31 (0) 652 82 35 18

Josepha.vankollenburg@plasticseurope.org

The European Petrochemical Association

Nathalie Debuyst

Communication & Education Manager

Phone: +32 (2) 741 86 66

nathalie.debuyst@epca.eu

PlasticsEurope is een van de toonaangevende Europese handelsassociaties met centra in Brussel, Frankfurt, Londen, Madrid, Milaan en Parijs. De vereniging is een netwerk met Europese en nationale kunststoffenorganisaties en heeft meer dan 100 aangesloten bedrijven, die meer dan 90% van alle polymeren in de EU28-lidstaten plus Noorwegen, Zwitserland en Turkije produceren.

The European Petrochemical Association (EPCA)

EPCA is gevestigd in Brussel en is het primaire Europese bedrijfsnetwerk voor de wereldwijde petrochemische bedrijfsgemeenschap, bestaande uit chemische producenten, hun leveranciers, klanten en dienstverleners. Het werkt voor en door meer dan 700 bedrijven uit 54 verschillende landen. EPCA organiseert evenementen in Europa die leden over de hele wereld de mogelijkheid bieden om industrieleiders en geselecteerde externe belanghebbenden te ontmoeten en op de hoogte te blijven van internationale marktontwikkelingen en technologische en maatschappelijke trends. EPCA ondersteunt ook leden over specifieke onderwerpen die ten grondslag liggen aan de duurzame ontwikkeling van de wereldwijde petrochemische industrie. EPCA promoot STEM-onderwijs, met een duidelijke focus op integratie van gender en diversiteit. EPCA benadrukt ook de multidisciplinaire aanpak en de verscheidenheid aan uitdagende loopbaantrajecten die de petrochemische industrie biedt.